A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, az NMHH rendszeresen közreadott mobilpiaci jelentése nem csupán a telekommunikációs előfizetések számáról ad tájékoztatást, hanem a különféle eszközökön bonyolított hívások és a mobilinternet-forgalom mennyiségéről és arányairól is.
Az NMHH mobilpiaci felmérése szerint a tavalyi év végén közel 10 millió mobiltelefon-előfizetés volt Magyarországon, ezek több mint háromnegyedével (78 százalékával) telefonáltak és interneteztek is az előfizetők, 18 százalékával viszont csak hagyományos mobilhívásokat folytattak, és csupán az előfizetések 4 százalékát használták kizárólag mobilinternetezésre.
Az okostelefonokon használt mobilinternet mennyisége az utóbbi három évben, 2021 és 2024 között folyamatosan és gyors ütemben több, mint kétszeresére nőtt, havi 7 gigabájtról 15 gigabájtra.
Feltételezhető, hogy az internethasználat megugrásában az online csevegőplatformokon – melyek közül a két legnépszerűbb a Messenger és a Viber – indított hang- és videóhívások is szerepet játszottak – írták.
Az NMHH internethasználat-felmérése alapján elmondható, hogy a 16 éves vagy annál idősebb internetezők több, mint fele (57 százaléka) az internetes telefonálás és a “hagyományos” mobilhívás lehetőségével egyaránt él.
A vizsgált népesség 33 százaléka kezdeményezett naponta internetes telefon- vagy videóhívást, ugyanakkor a kutatásban részt vevők hagyományosnak mondható mobiltelefon hívást ennél is nagyobb arányban, 43 százalékban bonyolítottak, mindez a hagyományos telefonos funkció vezető szerepét mutatja az okoseszközök korában is.
Az NMHH kutatásából kiderül, hogy azok, akik naponta telefonálnak az interneten keresztül, klasszikus mobilvonalon is gyakrabban beszélgetnek.
Vajon mi dönti el, hogy az emberek milyen eszközt részesítenek előnyben a telefonhívásaiknál: vezetékes telefont, mobilhívást, vagy internetes platformot választanak? – tették fel a kérdést. Az NMHH piackutatása a lehetséges tényezők közül azt vizsgálta, hogy a hívott fél személye miként határozza meg e választást.
Ennek alapján kirajzolódó trend, hogy a mobilkapcsolatot hivatalosabb kommunikációs csatornának tartják az előfizetők az internetes telefonálásnál, ezt igazolja, hogy a mobilon ügyeket intézők 79 százaléka választja inkább a hagyományos mobilhívást, és csupán 13 százalék az internetes beszélgetést, amiben persze szerepet játszik az is, hogy sok cég ügyfélszolgálata csak mobilon érhető el.
Jellemző, hogy a munkatársakkal és a tanárokkal is inkább mobilhálózaton keresztül lépnek kapcsolatba az emberek.
Az internetes hívások előnye a külföldön élő ismerősök, rokonok hívásánál mutatkozik meg leginkább: az ilyen hívásokat bonyolítók 70 százaléka választja az online csatornák valamelyikét, részben a külföldre irányuló telefonhívások jellemzően magasabb díja miatt, részben pedig amiatt, hogy a videohívások révén a másik fél nem csak hallhatóvá, de láthatóvá is válik.
Érdekes tanulsága a kutatásnak, hogy azokban az esetekben, amikor a hívott fél fiatalabb (legyen szó például gyerekekről vagy unokákról), a hívó fél a nagy átlagnál magasabb arányban kezdeményez telefonhívást az interneten keresztül.
Forrás: MTI
📷Pexels/Cottonbro