Furcsa utazási szokás terjed a Z generáció körében

2025.08.25. - 10:00
Egy új, egyre népszerűbb jelenségről van szó, amit „barebacking” néven emlegetnek.
Furcsa utazási szokás terjed a Z generáció körében

Ha mostanában azt látjuk a tömegközlekedési eszközökön, hogy fiatalok egyszerűen csak ülnek és egy pontra merednek– nem görgetik a telefonjukat, nem hallgatnak zenét, és nem olvasnak könyvet –, ne gondoljuk azt, hogy unatkoznak. A „barebacking” egy szokatlan, de egyre elterjedtebb viselkedésforma a Z generáció képviselőinél,  amely a környezetükbő értetlenséget, a pszichológusokból pedig kíváncsiságot vált ki.

A „barebacking” kifejezés – amely provokatív módon egy egészen más kontextusból „kölcsönöztek” – itt azt a gyakorlatot írja le, amikor a fiatal munkavállalók tudatosan kerülik a digitális eszközök használatát és más figyelemelterelő tevékenységeket a tömegközlekedési eszközökön. Ahelyett, hogy elmerülnének a közösségi médiában vagy átnéznék a munkával kapcsolatos e-mailjeiket, egyszerűen csak jelen vannak – néznek ki az ablakon, vagy elkalandoznak a gondolataikban.

Ez a látszólag furcsa viselkedés egyelőre két fő elmélettel magyarázzák a pszichológusok:

1. elmélet: Csendes lázadás az irodai munka ellen

Az egyik értelmezés szerint ez a szokás egyfajta passzív tiltakozás. A pandémia alatti otthoni munkavégzés után sok cég ismét teljes irodai jelenlétet vár el. A szabadságot és a munka–magánélet egyensúlyát nagyra értékelő Z generáció számára ez visszalépésnek számít. Azáltal, hogy nem használják ki az utazási időt előkészületre vagy munkára, szimbolikusan határt húznak: a munkaidő az irodában kezdődik és végződik, az utazás pedig az ő személyes idejük.

2. elmélet: Információs méregtelenítés a mentális egészségért

A pszichológusok körében elterjedtebb magyarázat szerint ez a szokás a kiégés elleni védekezés egyik módja. A Z generáció történelmileg a legnagyobb információs terhelésnek kitett nemzedék. A folyamatos hírek, értesítések és közösségimédia-tartalmak áradata magas stressz-szinthez, szorongáshoz és FOMO-hoz (attól való félelem, hogy valamiből kimaradunk) vezet. Ebben az értelemben a „tudatos semmittevés” a metrón egyfajta információs detox. Néhány percnyi csend és elmélyülés lehetőséget ad az agynak a pihenésre, gondolatok feldolgozására és az „újraindításra” a nap elején vagy végén – bizonyítottan jótékony hatással van a mentális egészségre.

Akár lázadásról, akár terápiáról van szó, a „barebacking” utazás egyértelmű jele annak, hogy a fiatalok hozzáállása a munkához és a digitális világhoz erősen változóban van. Ami egyesek szemében értelmetlen időpocsékolásnak tűnhet, másoknak értékes pillanat a nyugalomra és tudatosságra a rohanó hétköznapokban.

📷Getty Images