Miért jó megdobálni a kedvenc előadóinkat?!

2023.07.14. - 15:26

Az elmúlt hónapokban elszaporodtak a zenészeket koncert közben ért támadások. Legutóbb Drake és Harry Styles esett áldozatául a rajongók dobálózásának. A Rolling Stone magazin több fórumon is megpróbált  magyarázatot találni arra, hogy vajon mi lehet az oka ennek a furcsa és veszélyes jelenségnek, amely komolyan fenyegeti a színpadra lépő sztárokat.

Miért jó megdobálni a kedvenc előadóinkat?!

Bebe Rexhát egy telefonnal dobták arcon egy júniusi koncerten, New Yorkban. A letartóztatott elkövető azt mondta, hogy hirtelen úgy gondolta, szórakoztató lenne eltalálni az énekesnőt a koncert vége felé. P!nk volt a következő – egy londoni koncertjén egy rajongó egy, az anyja hamvaival teli zacskót vágott  az énekesnőhöz, annak nem kis döbbenetére. Szintén néhány nappal Bebe Rexha esete után Ava Max is beszámolt róla, hogy Los Angelesben, a koncertje közben valaki felmászott a színpadra és olyan erősen felpofozta, hogy megsérült a szeme. A múlt hétvégén a nem normálisan viselkedő rajongók áldozatául esett Harry Styles is, akit néhány napja a bécsi koncertjén dobtak fejen.

“Gyakran megérintette az arcát. Nyilvánvalóan nagyon fájt neki. Úgy tűnik, összeszedte magát, majd újra hozzánk fordult és folytatta az éneklést” – mondta egy szemtanú a közönség soraiból.

Drake pedig a legújabb áldozata annak az új őrületnek, hogy a rajongók koncert közben tárgyakat hajigálnak az előadók felé. Az incidens ezen a héten szerdán történt Chicagóban, Drake éppen egy szám közepén tartott, amikor egy mobiltelefon repült felé és eltalálta a kezét – ahogy az a közösségi médiában megjelent felvételeken is látszik.

Még az aggasztó esetek elszaporodása előtt, a British Vogue-nak adott interjúban Miley Cyrus kijelentette, hogy nem érzi magát biztonságban a koncerteken; a sorozatos és érthetetlen támadások után pedig Adele még ennél is tovább ment : a múlt hétvégi koncertjén Las Vegasban a színpadról a rajongók felé kiáltotta, hogy aki meg meri dobni valamivel azt “megöli”. Természetesen ezt figyelemfelhívásnak szánta, és arra kérte a közönséget, hogy tartsák tiszteletben az előadókat, akiknek a koncertjeire mennek.

 

A Rolling Stone magazin a ”dobálós”  esetek kapcsán vette górcső alá a rajongók viselkedését – Rob Sheffield cikke és a Rolling Stone Music Now podcast is foglalkozott a témával. Az előadókat tárgyakkal dobálni sajnos egy modern jelenség, régóta megfigyelhető a koncerteken. A újságírók példaként említik, hogy David Bowie-t egy nyalókával találták el a 2004-es norvégiai koncertjén, aminek következtében megsérült a szeme. A szerzők szerint, miután a pandémiát követően,  az élő koncertek visszatértek, ezek az esetek egyre gyakoribbá váltak.

A rajongók furcsa viselkedésének egyik fő okaként mindkét forrás a járványt jelöli meg. A hosszú elszigeteltség miatt az emberek koncertlátogatási szokásai megkoptak, és elfelejtették, mit is jelent közönségként viselkedni. A rajongói kultúra hagyományai feledésbe merültek.

Megfigyelhető egyfajta generációs probléma is. Azoknál a fiataloknak, akik most kezdenek el koncertekre és fesztiválokra járni, hiányoznak a tapasztaltabb rajongók viselkedési mintái, akik egyfajta példaként szolgálhatnának. Ennek pedig az az eredménye, hogy nem tudják, hogyan kell viselkedniük egy nagyobb zenei rendezvényen.

A zenei újságírók megfigyelései alapján, az online rajongói kultúra is átterjed a koncertekre. A járvány idején az online kapcsolattartás helyettesítette a valódi kapcsolatot, és ez lett alapvető kommunikációs eszköz. Ennek eredményeként csökken a közösségi érzés. Az eseteket kommentáló szakemberek szerint, azok az emberek, akik tárgyakkal dobálják az előadókat, figyelemre vágynak. Azt szeretnék, hogy őket tekintsék főszereplőnek, vágynak a saját viral pillanatukra – amit régen 15 perc hírnévkén emlegettünk -, ami tartalomként szolgálhat a közösségi média profiljukhoz, és amivel felhívhatják magukra a figyelmet. Beszállhatnak a „ki a jobb és népszerűbb” csatába. A rajongók megpróbálják túlszárnyalni és egyben eredeti ötletekkel támogatni a kedvenceiket. Néha azonban átlépik a határokat. Az erőfeszítéseikkel, hogy kimutassák az előadók iránti rajongásukat, valójában tiszteletlenekké válnak velük és a munkájukkal szemben is.

Végül a kialakult helyzetet elemezve a szakújságírók a jegyárakra is hivatkoznak. A magas és egyre növekvő koncertjegyárak arra késztetnek néhány látogatót, hogy úgy gondolják, megtehetik, amit akarnak, hiszen nagy összeget fizettek azért, hogy ott lehessenek a koncerten.

A Rolling Stone szerzőinek és sok zenész felhívásának célja, hogy észhez térítse a koncertlátogató közönséget, hogy mind a rajongók, mind az előadók élvezhessék az eseményt, valamint, hogy a zenészek biztonságos környezetben dolgozhassanak és tiszteljék a munkájukat.

Fotó: Pixabay