Tudósok feltárták a tökéletesen csomagolt karácsonyi ajándék titkát – számolt be róla a Daily Mail. A kínai szakértők szerint a legtöbb ember az egyszerű csomagolásokban rejlő ajándékokat részesíti előnyben.
A Pekingi Technológiai és Üzleti Egyetem kutatócsoportja több mint 2600 ember bevonásával végzett kutatásokat. Az egyik kísérlet során a résztvevőknek háromféle csomagolás – díszes, egyszerű és csomagolatlan – alapján kellett értékelniük az ajándékokat és az ajándékozás élményét. Egy másik kutatásban azt kérték tőlük, hogy képzeljék el, milyen ajándékot adnának vagy kapnának közeli, illetve távoli ismerőstől, díszes vagy egyszerű csomagolásban.
Az elemzés szerint az ajándékozók hajlamosak díszes csomagolást választani, mert úgy vélik, ezzel különlegesebb figyelmet mutatnak a megajándékozott felé. Egyesek dobozokba helyezik az ajándékokat, szép szalagokkal átkötve, vagy – ahogy az Igazából szerelem című filmben Rowan Atkinson karaktere – még pot pourit is adnak a csomagoláshoz, hogy illatosabbá tegyék.
Ezzel szemben a megajándékozottak az egyszerű csomagolást részesítik előnyben, mivel a túlzottan díszes csomagolást pazarlásnak tartják, és a külcsín túlzott hangsúlyozásának – a benne rejlő ajándék rovására.
Ha az ajándékozás „kötelességből” történik, például munkahelyi ajándékcsomagok esetében, a túl díszített csomagolás még erősebb negatív érzéseket vált ki. Ugyanakkor szorosabb kapcsolatok esetén, például egy közeli barát születésnapján, a díszes csomagolás kevésbé befolyásolja az ajándék fogadtatását.
„Az ajándékozók úgy vélik, hogy a csomagolás figyelmességet tükröz, míg a megajándékozottak gyakran pazarlásnak érzik azt. Kutatásunk rámutat arra, hogy fontos megérteni ezeket a különböző nézőpontokat, és arra a megállapításra jutott, hogy az egyszerűbb csomagolás javíthatja az ajándék fogadtatását” – magyarázta Hajjiao She, a kutatás vezetője.
A túlságosan díszes csomagolások esetén a megajándékozottaknak túl sokáig kell bontogatniuk, akár több réteget kell „lehámozniuk”, hogy hozzájussanak az ajándékhoz, ami levon az élmény értékéből.
A kutatás eredményeit a Journal of Retailing tudományos folyóiratban publikálták.
📷Pixabay